TY - BOOK T1 - Български език като чужд. Тестове за нива A1, A2, B1, B2, C1,C2 Y1 - 2015 A1 - Хаджиева, Елена A1 - Влахова, Радка A1 - Весела Шушлина A1 - Йорданка Велкова A1 - Байчева, Венера AB -

Настоящата книга съдържа комплекс от изпитни варианти за чужденци и лица от български етнически общности в чужбина за получаване на степен на владеене на български език. Материалът е структуриран и разработен в научен и методологически план според изискванията на международни стандарти, практикувани в езикови центрове като Кеймбридж, Оксфорд, МГУ “М. В. Ломоносов” и др.

Изпитните задачи са разпределени в общоустановените нива за владеене на език: А1, А2, В1, В2, С1, С2.

PB - Гутенберг CY - София SN - 9786191760404 N1 -

Рецензия от Рени Манова.

ER - TY - BOOK T1 - Как се общува на български? T2 - Български език като чужд Y1 - 2014 A1 - Хаджиева, Елена A1 - Влахова, Радка A1 - Йорданка Велкова A1 - Асенова, Ася A1 - Весела Шушлина AB -

Езиковото общуване е сложен социалнокомуникативен феномен, който се реализира чрез вербални и невербални речеви единици, отличаващи се със самоидентичност, формирана от културата на отделната личност и тази на обществото.

Ефективността на общуването следва да се синхронизира с етикетните норми на поведение в дадено общество, които от своя страна очертават естетическия дискурс на културното общуване.

При изучаването на българския език като чужд редица наблюдения потвърждават факта, че по-доброто усвояване на езиковите умения у обучаваните кореспондира и с по-доброто ориентиране в сферата на национално специфичното културно пространство на чуждата среда, каквато за тях е българската.

Изборът на „добрия тон“, вежливостта и уважението са традиционните маркери на културата на речта, която предполага спазването на определени езикови норми, а също и използването на подходящи езикови средства (етикетни формули), съобразени с условията на съответната комуникативна ситуация.

Една от целите на чуждоезиковото обучение е постепенното изграждане в съзнанието на обучаваните на концептите за чуждата култура на общуване и усвояването на езиковите модели на етикетното поведение. По този начин се формира езиково- етикетната компетентност, т.е. знанията за етикетните единици от темите на речевия етикет, който е свързан с речевата ситуация и нейните параметри: участниците в комуникативната ситуация, темата, мястото и времето, мотивите и целите на езиковия контакт.

Учебната книга „Как се общува на български?“ е предназначена за чуждестранни граждани, изучаващи български език и култура, чиито интереси са насочени към усъвършенстване на социокултурната и комуникативната им компетентност.

Книгата съдържа следните части: Етикет за всеки ден, Делова кореспонденция, Бизнес етика и бизнес етикет, Бизнес комуникация, Говоренето пред публика, Учтивост в ефир.

В дяловете са представени конкретни предписания и правила за нормативната употреба на етикетните формули, съдържащи признаци като официалност, уважителност и социална дистанция. В зависимост от съответната комуникативна ситуация – от сферата на личното или бизнес общуване, а също и на деловата кореспонденция, във функционален план са диференцирани етикетните формули за започване на контакт, за поддържането и за завършването му. Предложените в края на дяловете упражнения, задачи или образци имат за цел проверка на придобитите знания по български език и по-специално на знанията, свързани с етикетното общуване в съвременното българско общество.

Една от причините, която инициира създаването на тази книга, е използването, особено напоследък в ежедневието или от ефира, на т. нар. „модни разговорни форми“, редуциращи учтивите фрази, белег на всяко културно общуване, а важна цел на настоящото изследване е актуализирането на позабравените вежливи речеви единици, без които диалогът без граници би бил трудно осъществим.

доц. д-р Елена Хаджиева

JF - Български език като чужд PB - Гутенберг CY - София ER - TY - BOOK T1 - Лесното в трудния български език T2 - Български език като чужд Y1 - 2014 A1 - Хаджиева, Елена A1 - Влахова, Радка A1 - Йорданка Велкова A1 - Весела Шушлина A1 - Асенова, Ася KW - Български език – български език като чужд KW - български език – учебници AB -

Учебникът „Лесното в трудния български език“ представлява компактен общ курс по български език за чужденци, включващ нова система от образователни подходи за практиките на чуждоезиковото обучение, с което заема своето иновативно място сред учебните пособия в българската приложна лингвистика. Той е предназначен за обучение на чужденци с различна степен на лингвистична компетентност, както начинаещи, така и напреднали или подготвящи се за полагането на сертификатни езикови изпити. Точно тази компактност на разработката на всички езикови равнища определя спецификата на учебника като високофункционален и съобразен с общоевропейските стандарти в чуждоезиковото обучение. Съдържанието е структурирано в 30 урочни единици и Приложения с диктовки, фразарий, фразеологизми, тестове и таблици с граматически факти, които затрудняват изучаващите български език. Представеният учебен материал отговаря на стандартите за степен на владеене на чужд език на традиционно утвърдените нива:

Като основно учебно помагало за изучаването на българския език от чуждестранни граждани, а също и от членовете на българските общности в чужбина, учебникът се отличава с утвърждаването на редица модели и рубрики, позволяващи „трудните" специфики на българския език да бъдат възприети по-лесно. Един от тези модели е краткият уводен курс по българска фонетика, фонетиката рядко присъства в учебните пособия за изучаването на българския език като чужд, а трябва да се отбележи, че именно тя кореспондира пряко с говоренето, респективно с писмото, както и със слушането.

Овладяването на базисните фонетични норми на чуждия език е задължителна предпоставка за ефективното му изучаване. Затова към учебника е приложен и аудиодиск с учебните текстове.

От рубриките особен акцент представляват „Етикет за всеки ден", „Повече лексика", „Запомнете", „Разбирате ли?". Внимателният подбор на представените литературни форми също е подчинен на общата идея на учебника да се опознае по-лесно „трудният" български език и българското културно пространство като част от европейското (в рамките на което българският език се отнася към малко изучаваните и редки езици). Поради тази причина са включени и произведения на представители на съвременната българска интелектуална мисъл като Блага Димитрова, Георги Господинов, Деян Енев, Милен Русков, Теодора Димова и др., образци, които допринасят за културния прочит „плюс" на една нова действителност. А това предполага, от една страна, обогатяването на чуждоезичната естетическа рецепция, а, от друга, скъсяването на дистанцията между изучаващите „екзотичното" присъствие на „непознатото" и самото „непознато", като по този начин то се превръща в едно естествено социокултурно общуване, макар и в чужда среда.

JF - Български език като чужд PB - Гутенберг CY - София ER - TY - BOOK T1 - Текстове плюс T2 - Български език като чужд Y1 - 2013 A1 - Хаджиева, Елена A1 - Влахова, Радка A1 - Йорданка Велкова A1 - Весела Шушлина A1 - Асенова, Ася AB -

Учебната книга „Текстове плюс“ включва подбрани текстове – образци от научния, публицистичния, художествения и разговорния стил.

Научните текстове презентират базисни понятия от научни документи и материали, включени в учебните програми на различни специалности в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – История, География, География на туризма, Психология, Социология, Философия, Политология, Право, Международни отношения, Журналистика, Филология и др.

Приложените към текстовете задачи и въпроси целят изграждането на умението четене с разбиране, като основно се акцентира върху усвояването на научната терминология чрез лексикалния и семантичен анализ на представените образци на научния стил. От друга страна граматическите задачи спомагат за усъвършенстването на лигвистичната компетентност на изучаващите български език като чужд.

В учебната книга се отделя специално внимание на типовете литературни и публицистични форми. Това е свързано с подобряването на общата информираност на обучаваните и социокултурното им ориентиране в една нова за тях чуждоезикова среда. Разгледани са произведения на представители на  българската интелектуална мисъл като Блага Димитрова, Светослав Минков, Георги Господинов, Деян Енев и др. Същевременно са публикувани и образци на съвременната преводна литература.

Кое мотивира авторите за създаването на „Текстове плюс“? Освен изброеното по-горе бих прибавила културния прочит плюс на „другостта“, изразена чрез нова, непозната действителност, което предполага  обогатяването на чуждоезичната естетическа рецепция.

доц. д-р Елена Хаджиева

JF - Български език като чужд PB - Гутенберг CY - София ER - TY - BOOK T1 - Разбирам и говоря T2 - Български език като чужд Y1 - 2012 A1 - Хаджиева, Елена A1 - Влахова, Радка A1 - Гарибова, Недка A1 - Дачева, Гергана A1 - Асенова, Ася A1 - Весела Шушлина A1 - Йорданка Велкова AB -

Уроците включват кратки граматически очерци, като същевременно се извеждат и основни правописни, правоговорни и книжовни правила, характерни за българския език. Упражненията помагат за повишаване на лингвистичните и комуникативните умения на чуждестранните студенти.

Текстовият материал в книгата е важен с определените социокултурни знания, които представя за официалната и неофициалната реч и са свързани с различни тематични ситуации на общуване.

JF - Български език като чужд PB - Гутенберг CY - София ER - TY - JOUR T1 - Професор Хелмут-Вилхем Шалер – доктор хонорис кауза на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ JF - Българска реч Y1 - 2007 A1 - Влахова, Радка VL - 13 IS - 1 ER - TY - CHAP T1 - „Винителни“ и „дателни“ префигирани глаголи в съвременния български език T2 - Аргументна структура. Проблеми на простото и сложното изречение Y1 - 2006 A1 - Влахова, Радка JF - Аргументна структура. Проблеми на простото и сложното изречение T3 - Verba magistri. Съвременен български език. Синтаксис PB - Сема РШ CY - София ER - TY - CHAP T1 - Езикът и речта – от „Алефът” до „Градината с разклоняващите се пътеки” T2 - Политики на различието, езици на близостта Y1 - 2006 A1 - Влахова, Радка ED - Стефанов, Валери ED - Тишева, Йовка ED - Ренета Божанкова JF - Политики на различието, езици на близостта PB - Университетско издателство "Св. Климент Охридски" CY - София ER - TY - CHAP T1 - Семантични и синтактични особености на префигираните глаголи с прономинален елемент в български T2 - Езиковедски изследвания в чест на 75-годишнината от рождението на ст.н.с. I ст. дфн Йордан Пенчев Пенчев Y1 - 2006 A1 - Влахова, Радка JF - Езиковедски изследвания в чест на 75-годишнината от рождението на ст.н.с. I ст. дфн Йордан Пенчев Пенчев PB - Артграф CY - София ER - TY - JOUR T1 - Структурна и семантична характеристика на някои префигирани глаголи в съвременния български език JF - Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Факултет по славянски филологии / Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski". Faculty of Slavic Studies Y1 - 2005 A1 - Влахова, Радка VL - 88 ER - TY - JOUR T1 - Речеви актове и структура на изказванията с пряка реч JF - Българска реч Y1 - 2002 A1 - Влахова, Радка VL - 8 IS - 3 ER - TY - JOUR T1 - Библиография на Руселина Ницолова JF - Съпоставително езикознание / Сопоставительное языкознание / Contrastive linguistics Y1 - 2001 A1 - Влахова, Радка KW - bibliography KW - библиографии VL - 26 IS - 3 ER - TY - JOUR T1 - Професор Петър Пашов – почетен доктор на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ JF - Българска реч Y1 - 2001 A1 - Влахова, Радка VL - 7 IS - 2 ER - TY - JOUR T1 - Страшен или страхотен – (Страхотни страшки или страшни страхотии) JF - Българска реч Y1 - 1999 A1 - Влахова, Радка VL - 5 IS - 1 ER - TY - JOUR T1 - Кръгла маса „Медиите и езикът им/ни“, 28-29 май 1998 г. JF - Българска реч Y1 - 1998 A1 - Влахова, Радка VL - 4 IS - 2 ER - TY - JOUR T1 - Нов учебник по български език за чуждоезиково обучение JF - Българска реч Y1 - 1998 A1 - Влахова, Радка VL - 4 IS - 3–4 N1 -

М. Жерева, Т. Тодорова. Български език за българи и чужденци

ER - TY - JOUR T1 - Креирам, килър, кастинг или? JF - Българска реч Y1 - 1997 A1 - Влахова, Радка VL - 3 IS - 1–2 ER - TY - JOUR T1 - Обидни ли са националните имена JF - Българска реч Y1 - 1997 A1 - Влахова, Радка VL - 3 IS - 3–4 ER - TY - JOUR T1 - Арне Хулт (Гьотеборг, Швеция) JF - Българска реч Y1 - 1996 A1 - Влахова, Радка VL - 2 IS - 4 ER - TY - JOUR T1 - Действената сила на думите JF - Българска реч Y1 - 1996 A1 - Влахова, Радка VL - 2 IS - 3 ER - TY - JOUR T1 - Как да бъдем убедителни JF - Българска реч Y1 - 1996 A1 - Влахова, Радка VL - 2 IS - 2 ER - TY - JOUR T1 - Умението да отказваме JF - Българска реч Y1 - 1996 A1 - Влахова, Радка VL - 2 IS - 1 ER - TY - JOUR T1 - Калина Иванова, Руселина Ницолова. Ние, говорещите хора. (Уние. издателство „Св. Климент Охридски“, 1995, 229 с.) JF - Българска реч Y1 - 1995 A1 - Влахова, Радка VL - 1 IS - 2 ER - TY - JOUR T1 - Конференция в памет на проф. д-р Максим Младенов JF - Съпоставително езикознание / Сопоставительное языкознание / Contrastive linguistics Y1 - 1995 A1 - Панайотов, Величко A1 - Влахова, Радка KW - Events KW - Хроника VL - 20 IS - 4–5 ER -