Градът
(Департамент „Нова българистика“, Нов български университет)
Предпочиташ да го наричаш Константинопол, заради класическото образование, заради Вселенските събори, заради речите на свети Йоан Златоуст, заради порфирността, заради тържеството на православието...
И не се събуваш, за да влезеш в джамия(та), дори в най-голямата, дори в най-красивата, дори в най-мраморната. Колкото и да те подканят. Даже ти става неловко от собствената ти категоричност. В същото време си вгледан в рисунъка и шевиците на килимите, в дърворезбата на решетките, ограждащи молитвения дом от светското, в джезветата и лъжичките за захар дори. И тази вгледаност те прави желано-зависим.
Тъй или инак, ти бидейки вече тук, свободен пилигрим от който и да е век, си очевидно подчинен на телесния стремеж към Града, който вече те има.
Тук си, в сегашното. В този кръгъл час призовават минаващите покрай теб, да се отправят за молитва (толкова много вярващи!). В техния Истамбул, в нашия ЦариГрад.
Този Град, с неговата мощ да те прилепи и подчини към детайла, да се вгледаш в напълно пропускани другаде или пък дори дразнещи подробности – улеи встрани до тротоарите, забрадени жени, насядали по същите тези тротоари, да чепкат вълна (в 21 век!); да добиеш сладострастното желание за вкусване на всичко, което може да се види, вземе, и опита (маслини, пастърма и фурми, пържени скариди или гюзлеме – ей така, на чаршията (!), което никъде другаде не би си позволил).
Градът, където даже усещането за милионите движещи се хора, които те обгръщат, е органично, и някак не те дразни, дори го желаеш.
Този Град - искаш да го имаш с всичките му времена, в целия му разкош, в цялото му преизобилие.
Думата беше хабитуално. Като ритуално за хора.
Озовал се из улиците му, ритъма му те поема, усещаш през кръвоносната си система, че всичките му живи и неживи чаркове работят. И тази тръпка те зарежда. Защото трябва да си с неговия ритъм.
Разбира се, можеш само да седиш и единствено да наблюдаваш разстилащия се пред погледа ти морски Босфор, изпълнен с малки, с по-големи, с всякакви кораби, лодки, танкери, яхти, гемии и... И знаеш, че можеш да стоиш там през цялото време и просто да съзерцаваш, да обгръщаш с поглед този кипеж, човешката активност, увлечена около водите.
И да очакваш Гълъба на Мохамед. С огромното око, насочено към теб, хипнотично, поглъщащо. Не око, а кълбо... и смален влетяваш, поет от тази чужда орбита.
Оттатък е морето, а отсам е Градът-море. Не море, а пълнотата на света.
Подпрял глава на ръцете си, на терасата на хотела, поклащаш се, а то е приятната колебливост на желанието накъде – дали не изнесен към водите, обветрен, показан цял срещу Кулата на девицата; дали не из градините на удобните – казват –истанбулски къщи, с разперени балкони, с прозорци от разноцветни стъкла и фонтани насред закътани във вътрешното, между дървета, беседки (онези лениви места за „женски” занимания); дали не пред „Гюл джами”, насред празника на света Теодосия и майското излишество от рози – нейните цветя; дали не плаващ към островите; дали не в „Чемберли таш” между плюш и наргилета, сред упойващи чайове, тютюни и турско кафе.
Градът и неизбежните изброявания.
Иска ти се поне за ден да си Мери Монтегю, при мисията й в Истанбул, и да дочуеш как се говори в къщата й, където „конярите са араби, лакеите – французи, англичани и германци, бавачката - арменка, домашните прислужници - рускини, половин дузина други – гърци, домакинът – италианец, еничарите – турци”. И да почувстваш смесването на езиците, но не като наказание, а като дар. Да си известèн за специалния, естествено любовен, шифър, толкова нужен на място, където всеки, дори децата, би могъл да те разбере на няколко езика. И така да можеш да разчетеш посланието, ако извадиш перла – „ти си най-красивата!”, ако пък е нарцис - „намери лек за страстта ми!”, или пък е къс хартия – „крея непрестанно!”, а канела – „цялото ми богатство е твое!”, грозде - „очи мои!”, и послепис – пипер – „Изпрати ми отговор!”.
Този Град и особената му дарба на часа да отгатва желанията ти!
Да си ритуално подготвен за онази нагласа към настоящия живот - чувствена, плътска, хармонична на Града с 365-те църкви; 500-те фонтана и хилядите фенери!
Да си приведен в градините на „Бейлейрбай сарай”, досами водите на Златния рог!
Да си разтреперан от разтърсващия патос на изобличаващия расоносец в „Света София”!
Да си извисен оттатък в/над Града, стъпил на азиатския бряг, и с поглед към топлите проливи!
Този Град, наистина приказен, преизобилен, мощен, наситен с енергии, сластен, той те кара да го желаеш, да го преброждаш, да го сънуваш...
За автора
Мария Огойска е асистент в НБУ. Преподава история на идеите.
Електронен адрес: mogoyska[at]yahoo[dot]com