Въвеждане на специализирана икономическа лексика при преподаване на български език като чужд
(СУ „Св. Климент Охридски“)
За по-успешното и ефективно усвояване на специализираната лексика и терминология по икономика при чуждестранните студенти, изучаващи български език през подготвителната година в ДЕО-ИЧС, СУ ”Климент Охридски”, се наложи да се потърси интердисциплинарната връзка между българския език и икономиката. Тъй като до влизането на специалистите студентите изучават предимно граматика и структури от битово-разговорната реч, след това те трудно усвояват лексиката и особеностите на научния иконимически стил.
Часовете по български език обаче са строго фиксирани и предвидени за изучаване на цялата българска граматика и за приближаване на обучението до контекста на реалната комуникация. При това положение именно електронното обучение в системата MOODLE , навлизаща все по-широко в световното образователно пространство, съдейства за реализирането на този вид подпомагащо обучение. Чрез тази модерна система става възможно за кратко време да бъдат семантизирани голям брой лексеми и да бъдат включени в съответен контекст със своето специализирано значение, както и да се изработят различни тренировъчни упражнения с тях.
Чрез тази система лексикалните единици от икономическия научен стил, които не са чисто научни термини, първо се визуализират на електронната дъска. Тяхната семантизация е поднесена с познати на обучаваните думи и структури. След това лексемите се включват в подходящ контекст за по-пълно разкриване на тяхното значение. При следващата стъпка се дават възможните колокации на тези лексеми, тематично свързани с науката икономика. Представени са, където се налага, и семантичните гнезда с производни думи от различните граматически категории – глаголи, отглаголни съществителни имена, прилагателни, причастия, с посочване на граматическите им особености. Следват различни типове упражнения, степенувани по трудност, с цел да се провери до каква степен е разбрано и осмислено значението на съответната лексема. При възможност се дават и упражнения с граматически задачи, но само с категории, типични за научния стил (страдателен залог). Лексикалните единици са ексцерпирани от „Уводния курс по икономика” от преподаващите тази дисциплина специалисти, а тяхната семантизация и упражненията, свързани с нея, са изготвени от преподавателите българисти.
За всяка представена дума са разработени няколко типа упражнения, подходящи за електронно обучение. Например:
- Попълване на празни места в изречения с две основни команди:
- Изберете думи и структури от колоната и попълнете с „copy” и „paste”.
- Попълнете празните места с думи и структури от колоните, като направите съответните граматически промени.
- Алтернативни отговори за проверка на разбирането с команда:
- Отбележете с ДА или НЕ вярно ли е твърдението.
- Изразяване на съждение с помощта на граматически структури, променящи синтактичната организация на изречението, като командата е:
- Променете изречението. Използвайте структурите от колоната. (Това упражнение е подходящо за дефиниране предмет на наука)
- Напишете изреченията с другата форма за страдателен залог (дадена е причастно-страдателната форма, която трябва да се замени с възвратно-причастна форма или обратно).
След като бъдат отработени всички лексеми от един урок, се провежда диагностичен тест с ключове, в който задачите са от типа multiple choice, замяна на погрешно употребени с правилни лексеми и попълване на празни места в изречения с подходящи от изучаваните думи. В теста се проверяват и уменията на обучаваните да словообразуват. Например: дава се колона от глаголи, като се изисква срещу всеки глагол да се напише съответното отглаголно съществително име; дава се колона от съществителни имена, като срещу всяко от тях трябва да се напише производно прилагателно име; изисква се образуване на синонимна конструкция с относително местоимение на сегашно деятелно причастие (тъй като това причастие много късно се преподава в часовете по български език, а е с висока честотност на употреба в икономическия научен стил) и др.
Илюстрация на описаните по-горе стъпки при отработването на лексемите от икономическия научен стил са следните примери:
ПЪРВА СТЪПКА – СЕМАНТИЗАЦИЯ НА ДУМАТА
● НАМЕСА - помощ или нежелано действие отвън
ВТОРА СТЪПКА – ДУМАТА В КОНТЕКСТ
Нито една страна не трябва да се намесва във вътрешните работи на друга страна без покана.
Богатите страни понякога се намесват в икономиката на бедните страни, за да им помогнат, а понякога – за да купят природните им богатства на ниски цени (намесват се, за да ги използват).
ТРЕТА СТЪПКА – ЕДНОРОДНИ ДУМИ И ФОРМИ ИЛИ СЕМАНТИЧНО ГНЕЗДО НА ДУМАТА
намесвам се – да се намеся
намесване
намеса
се намесва
е намесен
ЧЕТВЪРТА СТЪПКА – КОЛОКАЦИИ НА ДУМАТА (ВЪЗМОЖНИ ИМЕННИ И ГЛАГОЛНИ СЛОВОСЪЧЕТАНИЯ
политическа намеса
държавна намеса
военна намеса
ПЕТА СТЪПКА - УПРАЖНЕНИЯ
▼ Попълнете празните места в изреченията със структури от колоната. Направете граматически промени, където е необходимо.
1. Проблемите в международните отношения трябва да се решават по мирен начин, без .
2. Всяка страна е необходимо да решава сама вътрешните си проблеми без външна .
3. Важен механизъм за стабилизиране на пазарната икономика е .
▼Отбележете с ДА или НЕ вярно ли е твърдението.
1. По време на икономическа криза няма нужда от държавна намеса.
|
2. Държавната намеса може да помогне за стабилизиране на икономиката.
|
● ДОМАКИНСТВО, -А – жилището с всичко в
него и семейството, което живее самостоятелно там
дом, домакин (иконом), домакиня, домакинство, домакинства
Не мога сама да се грижа за домакинството и затова децата ми помагат.
Домакинствата купуват различни стоки.
▼ Попълнете празните места със структури от колоната. Направете промени, където е необходимо.
микроикономика → икономика на домакинството
организация на домакинството
управление на домакинството
нужди (потребности ) на домакинството
1. На пазара се продават стоки за .
2. Добрата е много важна за всяко семейство.
3. За си богатите семейства плащат на иконом.
4. Предмет на е купуването на стоки и услуги от домакинствата на пазара.
●БЛАГО, -А – нещо, което човек получава, за да бъде животът му добър и приятен
Колкото повече блага получава човекът, толкова по-добре живее.
Продуктите на новите технологии са голямо благо за човека.
▼ Попълнете празните места в изреченията със структури от колоната. Направете промени, където е необходимо.
културни блага (радио, телевизия, вестници,
списания, книги, картини, интернет и други)
материални блага (различни стоки)
производство на блага
произведени блага
1. Продукт на производството са .
2. Интернетът е за цялото човечество.
3. Нуждите на потребителите диктуват количеството на .
4. Важна задача на всяка икономика е за народа.
● СТОЙНОСТ = ЦЕНА (колко пари се дават за купуване на нещо)
Луксозните стоки винаги са с висока стойност (имат висока цена).
▼ С copy и paste довършете изреченията. Използвайте структурите НИСКА СТОЙНОСТ или ВИСОКА СТОЙНОСТ.
1. Тази стока е скъпа. Тя има .
2. Тази стока е евтина. Тя има .
▼Отбележете с ДА или НЕ вярно ли е твърдението.
1. В магазините се продават стоки с по-ниска стойност от цената на производителите.
|
2. Обикновено стоките с по-висока стойност са по-красиви и по-качествени.
|
● НАРАСТВАЩ – който става по-голям
или в по-голямо количество
В много страни хората обедняват. Една от причините е нарастващата безработица. (Все повече хора остават без работа.)
▼ Попълнете празните места с думи от колоната. Направете необходимите промени.
нарастващ, нарастваща, нарастващо, нарастващи
нараствам – да нарасна
нарастване
- През зимата потреблението на електроенергия.
- Във вестниците непрекъснато пишат за на цените.
- Причина за по-високите цени на стоките са разходи в производството.
▼Напишете по друг начин структурите. Следвайте модела:
нарастваща лихва → лихва, която нараства
нарастващи нужди →
нарастващ доход →
нарастваща печалба →
нарастващи цени →
нарастващо потребление →
нарастващи такси →
▼ Отговорете с ДА или НЕ верни ли са твърденията:
1. Хората са доволни от нарастващите такси и цени.
|
2. Ниските доходи не могат да задоволят нарастващите нужди на потребителите.
|
3. Децата растат, но потребностите им не нарастват.
|
● ПОТРЕБНОСТ , -И - нужда от нещо
Човешките потребности са свързани с нуждите на хората от храна, вода, въздух, пари, любов ...
ПОТРЕБИТЕЛ , -И - човек, който консумира, купува нещо , защото има нужда от него
Купувачът е потребител на стоки и услуги.
ПОТРЕБЛЕНИЕ – консумиране на нещо
Потреблението на вода, на ток, на стоки и услуги винаги се заплаща.
▼ С copy и paste довършете изреченията с една от трите думи: потребност, потребител, потребление.
1. На пазара има много купувачи. Те са .
2. Хората имат различни .
3. На пазара има различни стоки за .
▼Отговорете с ДА или НЕ на следните твърдения:
Потребителите не търсят стоки с високо качество.
|
Когато хората имат пари, потреблението на стоки е голямо.
|
●КАПИТАЛ , -И – притежание (собственост) на много пари и средства за производство
За модернизиране на производството са необходими големи капитали.
▼Попълнете празните места в изреченията. Използвайте структури от колоните и направете необходимите промени:
влагам капитали в → влагане на капитали
използвам капитали за → използване на капитали
привличам капитали от → привличане на капитал
- Всеки бизнесмен много внимава, когато нов проект.
- Успехът на бизнеса зависи от правилното .
- Трудно е за икономически слабите страни да развитите страни.
Разбира се, могат да се предложат още много варианти на упражнения и тестове, тъй като всяка лексема има своя специфика. От тази гледна точка някои от изброените типове упражнения не са подходящи за представянето и осмислянето на всяка лексема. Предложен е друг подход. В това отношение електронното обучение в системата MOODLE дава широки възможности за осъществяване на интердисциплинарната връзка на икономиката с преподаването на българския език като чужд.
Литература
Български тълковен речник. София: Наука и изкуство, 1973
Речник на чуждите думи в българския език, София: Наука и изкуство, 1970.
Георгиева О., А. Митева. Уводен курс по икономика (под печат).
Димитрова Е., Р. Йорданова. Електронно помагало за семантизиране на икономическа лексика при обучение на чуждестранни студенти (под печат и предстоящо включване в сайта на ДЕО-ИЧС към СУ).
Димитрова Е., Р. Йорданова. Структура на „Електронно помагало за семантизиране на икономическа лексика при обучение на чуждестранни студенти” (под печат в Годишника на ДЕО-ИЧС към СУ).
За авторите
доц. д-р Евгения Димитрова
гл. ас. Румяна Йорданова
СУ „Св. Климент Охридски", Департамент за езиково обучение