Ново изследване върху разнородни методически аспекти на обучението по български език
Татяна Ангелова. Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми (София, Сема-РШ, 2004).
Гергана Дачева (Софийски университет)
Рецензираният труд има общ обем от 221 с. и е структуриран в пет раздела. Веднага трябва да отбележа, че настоящото изследване има твърде интересна композиция. Всъщност това е тип сборник със статии – 19 броя, от които 6 са написани специално за целта. Идеята е интересна, тъй като представя хронологично научния път и етапите в изследователското мислене на авторката. Някои от статиите са в непроменен вид и в сравнение с други, нови такива, показват творческтото и научно израстване на Татяна Ангелова. Петте раздела са обособени според общата проблематика както на статиите, така и на методиката на обучението по български език, като в началото на всеки раздел има въведение и обобщение на основните аспекти на разглежданите проблеми. С желание да подпомогна следващи читатели на текста бих посъветвала д-р Ангелова да опише в съдържанието конкретните статии по страници, за да може всеки, който се интересува от даден проблем, по-лесно да достига до текста. Също така си мисля, че не би било зле да се означи коя статия кога е писана, за да има видим знак за процесуалността в изследователското й мислене.
Основните цели, които д-р Ангелова си поставя още в предговора, са:“ да бъдат набелязани основни тези за съвременната МОБЕ; да бъдат предложени някои техни решения; да бъдат направени и обосновани някои прогнози за преодоляването на противоречията в съвременното обучение по БЕ; да бъдат подпомогнати в професионалната си подготовка както бъдещите учители, така и практикуващите преподаватели по български език и литература.”
Мога убедено да отбележа, че тези цели не само са постигнати, а дори нещо повече – направени са и допълнителни крачки напред по посока на теоретични разграничения между понятия като методика на обучението и методика на образованието, обосноваване на ролята на ученика като център на образователния процес в светлината на теорията за конструктивизма, обобщаване на предизвикателствата пред обучението по български език, оформянето на основни тезиси и практически параметри за оценяването и измерването на знанията в обучението по български език, използването и включването на новите образователни технологии и интернет в обучението по български език и др. В практическо отношение можем да посочим систематизирането на качествата и проблемите в учебните програми и учебниците по български език, конкретните изследвания, конструирането на корпус от писмени ученически текстове, направени върху материали от ученически текстове и извеждането на критерии при оценяването им, формулирането на основните проблеми отново върху конкретни материали на ученическия писмен дискурс и др.
В този ред на мисли ще бъдат разгледани отделните раздели и статиите в тях в обобщен вид, за да се откроят конкретните изследователски задачи и тяхното решаване.
Първи раздел “Новата образователна парадигма и задачите пред МОБЕ. Терминологични проблеми на МОБЕ” включва 4 статии – “Езиково обучение и/или езиково образование”, “Обучението по БЕ. Постижения и предизвикателства”, “Конструиране на корпус от писмени ученически текстове. Цели и задачи. Технологични трудности” и “Роля на обучението по български език за интегрирането на ученици в двуезична среда”. Както става ясно в този раздел се поставят някои основни проблеми, свързани с новата образователна парадигма на МОБЕ и се изясняват терминологичните характеристики на МОБЕ. Можем да кажем, че този раздел е по-теоретичен и обобщава съвременните търсения в различни научни области – лингвистика, педагогика, социолингвистика, психолингвистика, корпусна лингвистика и др. Прави впечатление задълбочената подготовка и осмислянето на връзките между отделните научни направления, както и акцентирането върху интердисциплинарния подход при търсенето на решения, които да помогнат на съвременната идентификация на МОБЕ. Това, впрочем, е и една от основните световни тенденции в областта на теорията и практиката на всяка научна дисциплина. От всяка статия в този раздел личи внимателното вглеждане в проблемите и задълбоченото анализиране на постиженията с цел да се постигне оптимално обхващане както на възможностите за теоретично диференциране, така и за практическо приложение в сферата на съвременното образование у нас. Формулирани са прецизно отделни тезиси, които имат важно значение за осмислянето на съвременния облик на МОБЕ и изобщо за ученето на език. Такъв основен тезис е формулиран на с. 6 например: “не обучение по български език за всички, а обучение по български език за всеки ученик”, което очевидно поставя ученика в позицията на субект, а не на обект на обучението. В резултат на това се променя и ролята на учителя в този процес – той се превръща в учител, който може да прогнозира езиковото и интелектуално развитие на обучавания и да взема адекватни методически решения. Авторката отделя специално внимание и на още един съвременен аспект на МОБЕ – обучението в двуезична среда, или казано по друг начин – обучението на билингви. Тук отново се очертават основните проблеми и се поставят задачите, като се предлагат три учебни похвата – рецептивен, генеративен и смесен. Посочени са и евентуалните мерки, които могат да се набележат, за решаването на проблема. Смятам, че авторката е свършила много методологическа работа, като е използвала както класическите концепции, така и съвременните такива. Ако продължи в бъдеще да се занимава с този проблем, би било добре да цитира и да използва комуникативният модел на Якобсон във връзка с размислите на авторката за общуването( на с. 22), като по този начин се направи връзка с преосмисления модел на Якобсон на с. 64. Въпреки че това са отделни статии в различен хронологичен ред, мисля, че позоваването на Якобсоновия модел ще допринесе за по-доброто осмисляне на конкретните разсъждения.
Втори раздел “Проблемите на педагогическата интеракция в обучението по български език и методическата компетентност на учителя-българист. Новите образователни технологии, интернет и ОБЕ” се състои от три статии – “Интерактивен модел за описание на урока по български език”, “Лингвометодически аспекти на ученическия прагматикон” и “Новите образователни технологии, интернет и ОБЕ”. Основният акцент тук пада върху изясняването на понятия като интеракция и интеракционизъм, разглеждащи взаимодийствието между членовете на социални групи в условията на комуникация с помощта на символи. Въз основа на тях д-р Ангелова обосновава интерактивния тип стратегии за преподаване, интерактивните технологии и променените роли на учителя и ученика в образователния процес. Тези съвременни концепции се свързват тясно от авторката с конструктивизма и новите образователни технологии, които предлагат богати и творчески възможности за осъществяване на промяна в както в обучението, така и в образованието по БЕ. От изложението личи задълбоченото осмисляне на тези тенденции и явления, както и тяхното отлично познаване. Нещо повече – д-р Ангелова предлага модели с приносно значение за практическото им приложение в нашето образование под формата на интерактивен модел за описание на урока по български език. Посочени са много примери от ученически текстове, като впоследствие са анализирани и обобщени. Направени са и съответните изводи. Твръде важно значение има и обогатената с български материал класификация на Синклер и Култхард за действията (с. 61-63), с които се привлича вниманието. В тази връзка ми се струва, че би било особено полезно включването в анализа на българския материал на шестте езикови функции на Якобсон и извличането оттам на доказателства за функционирането на този модел. По този начин ще се задълбочат и изяснят теоретичните основания на подобна класификация. За мен би било интересно дали предположението ми за засилената употреба на фатичната, апелативната и метаезиковата функция в този модел, би се потвърдило. Разбира се, тази класификация би могла да бъде разгледана и откъм теорията за речевите актове, но това е тема на друг разговор и на друга статия, може би. Авторката предлага и два типа модели на обучение по български език – с ограничена и със засилена интерактивност – като анализира всеки от тях и прави необходимите изводи за връзката им с проблемно базираното, проектно ориентираното обучение и с проекта за критическото мислене. Тези статии имат твърде важно практическо значение, тъй като дават насоките за начините на прилагането им в училище.
Трети раздел “Проблеми на учебните програми и учебниците по български език” включва 4 статии – “Социокултурната компетентност като компонент на държавните образователни изисквания и ОБЕ на ученици от 9.-12. клас”, “Новата учебна програма по български език за 11. клас през погледа на специалиста по методика”, “Предизвикателствата на учебната програма по български език за 12. клас” и “Обучението по български език, учебникът по БЕ и интернет”. Както става ясно от заглавията на статиите, този раздел може да бъде наречен професионален отзвук на актуални събития и теми. Тук конкретната проблематика заема основно място, но отново с присъщите за д-р Ангелова задълбоченост, последователност, загриженост и критичност. Тя прави същностно описание на положението до момента, анализира плюсовете и минусите, привежда новото конкретно предложение и търси предизвикателствата в него. Според авторката “не се нуждае от доказване твърдението, че трябва да бъдат използвани понятия като социокултурна и езикова компетентност”(с.90). Абсолютно съм съгласна с нея, но ми се струва, че от теоретична гледна точка д-р Ангелова би могла да потърси и да намери опора в концепциите на Лотман и Рифатер за културната компетентност като сбор от всички видове компетентност. Още повече, че на няколко места в изложението тя акцентира върху недостатъчното използване на семиотичната теория за целите на обучението и образованието, като цитира М.Янакиев. Констатация, с която съм напълно съгласна, и бих могла конкретно да помогна, като целта е единствено създаването на съмишленици в дадена среда.
Четвърти раздел “Проблеми на ученическия писмен дискурс и на работата над текста и микротекста. Речевата жанрология в училище” се състои от 5 статии – “Анализ на писмен ученически дискурс”, “Учебен речев жанр и неговият компонент микротекст. Опит за типология на учебните речеви жанрове”, “Съчинението като личностна изява на ученика (за есето като учебен жанр)”, “Езикът, на който ученикът говори за себе си в съчинението-есе” и “Система от учебни похвати за работа над микротекста”. Този раздел включва проблематика, свързана главно с формулирането, изясняването и практическото умение за писане на ученически текст – респективно съчинение-есе. Подробно са описани и анализирани конкретни занятия по български език, като са формулирани етапите в подготовката на учениците за писането на есе. Разгледани са възможните позиции на автора в текста, както и различните стратегии, свързани с личните местоимения за изразяване на различен модус. Подчертани са специално предимствата на отделните стратегии, което е особено полезно при преподаването на този речев жанр в училище. Приведени са множество примери за отделните стратегии в текстове на ученици, което засилва доказателствената сила на концепциите и прави достъпна теорията. Авторката изгражда система от учебни похвати за работа с микротекстове, като очертава както отделните типове упражнения за работа с тях, така и отделните елементи на самото упражнение. Подробно са изложени вижданията за речевите жанрове на различни изследователи, но акцентът съвсем основателно пада върху теорията на Бахтин, като изключително продуктивна. Разгледани са и двете групи психолингвистични модели за пораждане на речта – хоризонтален и вертикален. Този модел най-вероятно е изграден под влияние на принципа на Якобсон за проектирането на езиковите елементи от оста на селекция (вертикална) върху оста на комбинация (хоризонтална) и в този смисъл това може да се използва в статията, за да се покаже още една възможна гледна точка.
Пети раздел “Проблеми на оценяването и на измерването в обучението по български език” включва 3 статии – “Националният изпит-тест (след 7. клас) в частта български език и проблемите на оценяването в ОБЕ за периода 5.-7. клас”, “Дидактическият тест като инструмент за оценяване на подготовката по български език за зрелостниците”и “Проблеми на оценяването и на измерването в ОБЕ в контекста на конструктивизма”. Този раздел също има характера на специализиран отклик на конкретно събитие или явление. Очевидно е, че д-р Ангелова не спира да следи и да се вълнува от съвременните проблеми на методологията, методиката, теорията и практиката на обучението по български език, като непрекъснато откликва професионално на събитията в образованието и търси пътища за решаването на новите задачи. Определен принос в това отношение, не само за ОБЕ, е моделът за оценяване и измерване на знанията и уменията на учениците. Разгледани са прецизно различни характеристики на тестовете, след което са обобщени резултатите и са направени твърде съществени изводи върху конкретния тестов материал. Предложени са реални процедури за измерване и оценяване на подготовката на обучаваните, които са особено ценни за проверка на тестове въобще. Последната статия завършва кръговата композиция на сборника, като ни връща в началото – при конструктивизма, но този път във връзка с последния проблем за оценяването и измерването. По този начин тази глава има характера на обобщение и заключение на труда.
Както стана ясно от направения кратък обзор, сборникът предлага статии с много широк теоретичен и практически обхват, което показва по един недвусмислен начин възможностите на д-р Ангелова да ексцерпира материал, да го анализира задълбочено и да прави необходимите за целта класификации и систематизации. Статиите от петте раздела включват, по мое мнение, всички важни и актуални проблеми на съвременната методика на обучението и на образованието. Прави много добро впечатление фактът, че авторката изразява смело, но и твърде възпитано, мнението си по спорните и недостатъчно изследваните аспекти на анализираната проблематика. Въпреки че се занимава, както се посочва в заглавието, със съвременните въпроси на МОБЕ, тя добросъвестно и с уважение цитира и използва класическите постижения в тази научна област на наши изследователи като Ив.Хаджов, М.Янакиев, К.Димчев и много други. Авторката добросъвестно е отдала дължимото на всички учители, дипломанти и ученици, които е споменала в своите статии.
Богатата литература след статиите показва познаването и целесъобразното използване на актуалните тенденции в различни научни области. Цитирани са множество български и чужди изследователи със свой принос в конкретната проблематика. Бих си позволила някои чисто технически препоръки, които биха улеснили рецепцията на настоящия сборник: 1) да се уеднаквят бележките и цитирането в отделните статии – или под линия (което е по-трудно), или след текста (което е за предпочитане); 2) да се махнат библиографията и бележките след всяка статия и да се оформи една обща, цялостна библиография и бележки в края на сборника. Това ще улесни търсенето и намирането на даден източник, а и ще се избегне непрекъснатото повторение на един и същи източник в различни статии; 3) да се номерират и отделните статии в разделите за улеснение, както и да се опишат по страници в съдържанието.
В заключение искам да отбележа, че трудът на д-р Ангелова на тема: “Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми” е задълбочено и много компетентно изследване на разнородните аспекти на поставената проблематика. Сборникът напълно удовлетворява изискванията за хабилитационен труд и съм убедена в необходимостта от публикуването му.
Автор
Доц. д-р Гергана Дачева преподава стилистика, история на новоблгарския книжовен език и семиотика в СУ "Св. Климент Охридски", автор е на книгите Семиостилистика (2001) и Стилистични кодове на комичното (2002) .
Катедра по български език, Факултет по славянски филологии
email: g_dach@abv.bg